23948sdkhjf

Fairtrade-produkter buldrer frem

Bæredygtige forbrugereleder i stigende grad efter Fairtrade-mærkede plejeprodukter, når de handler.

Fairtrade har i disse dage jubilæum, og mærkningsordningen har i den grad noget at fejre.

I løbet af de sidste 25 år, har organisationen haft stor succes med at guide danskernes indkøbsvaner i en mere bæredygtig retning, fortæller den i en pressemeddelelse. Specielt når valget falder på varer som produceres på sydligere breddegrader, så som Fairtrade-mærkede bananer, kaffe, kakao og chokolade.

Gennem årene er flere produktgrupper, som Fairtrade-certificerede blomster, bomuld, guld og sølv kommet til. Og senest er flere kropsplejeprodukter begyndt at bære Fairtrade-mærket.

Det er der en grund til, fortæller direktør i Fairtrade Danmark, Camilla Erika Lerberg:

– Der er ingen tvivl om, at danskerne er blevet mere bæredygtige og bevidste forbrugere gennem de senere år. Jeg gætter på, at det er muligheden for at gøre en lille forskel i hverdagen, som får flere og flere danskere til at orientere sig efter mærker, der også sætter fokus på arbejds- og produktionsforhold, siger hun. 

De tyske forbrugere er foran, men danskerne er på vej
Producenterne fra tyske Fair Squared er et af de selskaber, der har fulgt udviklingen tæt og har haft succes med at udvikle ansvarlige Fairtrade-certificerede kropsplejeprodukter.

Ud over Fairtrade-mærket bærer de fleste produkter fra Fair Squared certificeringer, der indikerer, at de også er veganske, økologiske eller halal. Det har gjort dem meget populære blandt de tyske forbrugere.

– Vores kunder vil gerne gøre en forskel øger villige til at betale en lille smule mere, så de ved, at produktet er fremstillet af ansvarlige, bæredygtige og alternative materialer, og at råvareproducenterne bag får mere for deres varer. De tyske forbrugere er langt fremme på området, men meget tyder på, at også de danske forbrugere begynder at flytte sig, siger Stephan Stavridis, administrerende direktør i Fair Squared.

Fair Squareds produkter har været tilgængeligepå det danske marked siden 2017 og har efter kun 2,5 år seksdoblet salgstallet halvvejs inde i 2019, som er det klart bedste år indtil nu.

Men selv om salget af Fairtrade-mærkede produkterer stigende, er der mange forskellige bæredygtighedsagendaer på spil i dag, hvilket gør kampen om både hyldeplads og forbrugernes gunst sværere, vurderer Stephan Stavridis:

– Det er meget stærke markedskræfter, der dikterer, hvilke produkter der er på markedet i dag, og det kan derfor være svært at få flere certificerede plejeprodukter på hylderne. Forbrugerne kan påvirke udviklingen gennem deres indkøb og deres ønsker til varesortimentet i detailhandlen, siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093